Suriname: koken bij Weg naar Zee (dag 7)
Vandaag hebben we weer een bijzondere activiteit. Door Usha en Harvey georganiseerd. Eerst inkopen doen op de markt. En daarna koken. Een activiteit die niet mag ontbreken omdat het merendeel van het gezelschap maandelijks de kookclub in Tilburg bezoekt. En deze maand die kookclub moet missen. Maar Usha zal ons alles leren over de Surinaamse keuken.

Vriendin Anjali van Usha zal ook van de partij zijn. Anjali woont in Nederland maar is nu ook in Suriname, logeert bij familie. In Nederland bezoekt zij ook maandelijks de kookclub.
Boyke is ook weer van de partij.

Na het ontbijt vertrekken we met het busje. Richting markt want er moeten inkopen worden gedaan. Gisteren hebben we besloten dat we nu GEEN KIP zullen eten. Het wordt vis.
We halen eerst Anjali op. Dan rijden we door naar de markt, ergens aan de buitenrand van Paramaribo. Het is zondag, niet alle markten zijn open. Deze wel.

De markt...

Usha leidt ons rond over de markt en benoemd alle vreemde groente en het fruit. We kopen uiteraard kousenband. Verder een soort andijvie, tomaten, kruiden, knoflook, uien, wat vreemd fruit, kruiden en de andere benodigdheden. En wat zoet snoepgoed als toetje. De vis halen we ergens anders.

Bij een supermarkt aan de Kwattaweg stoppen we voor de laatste inkopen en ontmoeten Boyke weer. Hij heeft zijn zoontje meegenomen. Ook een andere man gaat mee: hij is vriend van de familie waarvan we het huisje en tuin gaan gebruiken. Hij moet toezien dat we er geen rommeltje maken.

We slaan de Weg naar Zee in en stoppen bij een sluisje. Hier halen we onze vissen op, die zijn gisteren al geselecteerd door Usha en Harvey en liggen in de koeling op ons te wachten.
Dan rijden we verder over een zandpad, naar het vakantiehuisje met grote tuin en zwembad.  Het is maar een paar minuten rijden. Het huisje ligt midden in de natuur. Er zijn nauwelijks andere huizen te vinden in de omtrek.

Mooie omgeving, erg rustig.

Tot grote teleurstelling van Usha is deze zuurzak-vrucht nog niet rijp:

Alle spullen worden uitgelaten. Ook onze BBQ is weer meegenomen, voor het geval het koken op een houtvuur toch niet lukt. En om wat kip te roosteren, Surinamers kunnen blijkbaar maar moeilijk zonder kip.

Boyke met zijn zoontje bij de BBQ.

De ingrediënten van de markt liggen klaar.

Naast een zwembad, een keurig huisje waar we gebruik van mogen maken voor de sanitaire voorzieningen en waaruit we vergeten keukenmateriaal lenen, is er een grote overdekte buitenruimte met een buitenkeuken en flinke tafel. Na het uitdelen van de drankjes beginnen we serieus aan het kookwerk, onder leiding en aanwijzingen van Usha. Ik ben geen keukenwonder (zit ook niet op de kookclub), ik 'knik' en spoel het kousenband. Dat lukt me nog wel.

Er wordt hard gewerkt...

Boyke maakt op professionele wijze een houtvuur aan.

Ook maakt hij de vis schoon: met een groot hakmes.

Onze vis...

We bereiden de vis op twee manieren: krokant gebakken en gesmoord in een tomatensaus.

Intussen begint het te storten.
De regen valt in tropische bakken naar beneden.

Maar gelukkig staat ons houtvuur ook onder een afdak. Daar bakken we onder het genot van wat drankjes de vis. Lekker primitief. Doet we denken aan mijn scoutingtijd.

Eerst bereiden we de kousenband:

Dan is het tijd voor de vis:

Het is gezellig zo met zo'n allen, met een drankje, onder het afdak bij het houtsvuur. We vergeten bijna de vis op te eten...
We smullen van de eerste visvariant bij het houtsvuur; de krokant gebakken vis. Al ben ik niet dol op visjes, deze smaken heerlijk.

Pieter maakt het tweede visgerecht:

Hij smoort de vis. Maar hoe smoor je vis zonder een deksel op de pan?
Harvey heeft de oplossing...

Een stuk bananenblad, vers geplukt is perfect voor deze klus...

En zo sjouwen ze in Suriname een bloedhete pan...

Na het eten, de klok geeft dan al half zes in de middag aan, gaan we opruimen. We laten alles keurig achter. Ik 'poets' nog even de buitenkeuken en Rinus veegt de vloer aan.

We hebben nog heel veel vis over, vooral de gesmoorde variant. Niet dat die niet lekker was, het is gewoon veel te veel. We besluiten die vis af te geven bij het sluisje, kunnen de mannen daar ook smullen. Maar eerst nemen we afscheid van 'onze oppasser' en Boyke. Jammer dat we Boyke niet meer zullen zien, het is echt een gezellige en leuke jongen.

Voordat we naar ons hotel rijden toont Harvey ons het bede-oord aan het eind van Weg aan Zee. Echt aan de zee. De beelden zijn indrukwekkend. Grote en nog grotere beelden in een parkje met bloemen en palmen.

Er is veel aandacht besteed aan de details:

Sommige beelden in de tuin zijn huizenhoog...

Eenmaal thuis lees ik dat daar ook een openlucht crematieplaats is. Geheel volgens Hindoe traditie vinden daar de verbrandingen plaats waarbij de as over zee wordt uitgestrooid.

Het is een mooie omgeving...

We gaan weer terug naar huis. Anjali is al eerder in de middag vertrokken, weggebracht door Harvey. Ze moest nog een voetbalwedstrijd bezoeken.

Onderweg besluiten we het stuk land van Harvey te bekijken, we komen er toch langs. Het moet een flink stuk grond zijn. Een bijna onbegaanbare zandweg vol gaten en plassen ligt voor ons. In de berm branden vuurtjes: rommel die wordt opgestookt. Er rijdt ver voor ons uit een personenauto. Als die door de kuilen komt moet het ons ook lukken.

Maar op enig moment staat de personenauto stil. En keren wij om. Harvey heeft zijn lap  grond al in geen twee/drie jaar meer gezien maar zit er niet mee dat dit nu nog langer wordt uitgesteld. Waarschijnlijk is het inmiddels onbegaanbaar en overwoekerd. Deels  moerasgebied geworden. En wie weet wat er voor enge beesten er inmiddels wonen. Het is inmiddels bijna donker, niet dat we die beesten dan zouden opmerken...

Via weer andere wegen rijdt Harvey ons door Paramaribo naar huis. Maar ik ken inmiddels de weg. Wat leidt tot enige verbazing bij Harvey. Hij weet dan ook niet dat ik een soort ingebouwde Tom-Tom bezit: een heel goed geheugen als het gaat om wegen en een betrouwbaar ingebouwd kompas voor het juiste richtingsgevoel. Hij vindt het grappig: ik mag de volgende gids spelen...

Terug in het hotel gaan Harvey en Usha weer op pad. Met de afspraak dat ze Pieter later ophalen om Paramaribo bij nacht te bezoeken. Ik heb zin in een lekkere cocktail, mijn favoriet: Pinacolada.
Bij de bar op het hotel staat die wel op de kaart. Maar ze verkopen die niet. Dus lopen we naar 't Vat. En drinken daar (veel goedkoper) wel de Pina's. Rond een uur of elf gaan we terug naar het hotel. Morgen wacht het echte hoogtepunt van onze reis: Awarradam.
Op de kamer aangekomen pakken we vast onze waterdichte tas in voor dit vierdaags bezoek. Dat een vijfdaags bezoek werd maar dat wisten we toen nog niet. Je mag maar 6 kilo bagage meenemen, het is een heel gepuzzel om te besluiten wat wel en niet mee kan....

Morgen zullen we na het ontbijt weer voor de tweede keer uitchecken. Dus ook de grote tassen worden gepakt. En dan gaan we slapen. We zijn klaar voor het avontuur Awarradam!